PAC Pegawai Penerangan S41 - Politek Shah Alam

Selepas sekian lama tidak masuk bilik exam atau pergi ke mana-mana peperiksaan, tiba-tiba terima surat dari SPA 'Anda dijemput ke PAC S41 pegawai penerangan di Politek Shah Alam. Pelik terus saya congak-congak bila kali terakhir saya kemuka borang SPA8i. Saya sendiri sudah tak ingat. Sebenarnya sudah bettahun juga redha yang saya mungkin tidak punya rezeki berkhidmat dengan kerajaan. Ahh.. biar saja, tapi apa PAC Pegawai Penerangan S41 yang bertempat di Politek Shah Alam ni?


Apa lagi saya pun sibukkan diri depan internet, sambil-sambil buat segala modul untuk dibawa ke JB dan Damansara Perdana, maklumlah kesibukan sebagai jurulatih ICT dan Perniagaan kini kian merendam saya dan mengikis masa senggang yang dulu melimpah ruah. Hinggakan mengemaskini blog juga tiada masa.

Alahai lepas puas melayar ke sana dan ke mari dalam lautan internet ini tidak ada satu pun berita tentang PAC pegawai penerangan s41, hmm bagaimana ni? Pegawai penerangan ahh saya amat berminat dengan yang satu ini. kerja saya sekarang juga amat berkait rapat dengan menerang dan berjumpa dengan orang ramai.Kemudian barulah dapat info yang PAC seperti ini adalah kali pertama dianjurkan. Patutlah.....

Akhirnya hampir tibalah ke hari yang ditetapkan. Memadangkan saya baru balik dari training di JB pada pagi Jumaat, saya terus ambil cuti, konon nak lah baca sedikit info untuk dibawa ke PAC. Malang sakit mulut la pulak... pukul 10 pagi saya dah terpacak depan klinik gigi. Dentist kata oh.. lelangit awak ada infection, need minor operation. macam nak terkeluar biji mata. Saya pun terang lah pada dentist tu pasal jadual PAC dan traning yang padat dalam bulan ini. Dentist tu senyum dia kata jangan risau ia cuma minor operation and shud b okay. it wont make you mute, in fact you can talk normally after few hours. Relief.

Balik rumah saya tidor sampai petang, malam baru kelang kabut borang profil, gambar cop sijil semua belum buat. Alah.... Tapi betul la kata dentist saya dah boleh bercakap, tapi darah masih lagi mengalir.

Esoknya pukul 6 pagi saya bertolak dari Batu Caves. dalam setengah jam sampai Shah Alam, alamak mana pula Politek Shah Alam ni? Sudah pusing Shah Alam tiga kali, Persiaran Kayangan 5 kali, lalu depan papan tanda Politek Shah Alam 2 kali akhirnya aku jumpa puntu masuk ke Politek Shah Alam, alhamdullillah. jam dah pukul 7.30 pagi. Pendaftaran 8.30 pagi. Ada satu jam lagi aku cari tempat duduk isi borang profil.

Selesai pun. Waktu pendaftaran dapat no 004, oppssss awalnya aku. syukur. lepas tu dapat jadual PAC Pegawai Penerangan

Aktiviti 1 = Membuat ringkasan artikel
Aktiviti 2.1 = Mengalih bahasa artikel BM ke BI
Aktiviti 2.2 = Mengalih bahasa artikel BI ke BM
Aktiviti 3 = Ujian Personaliti
Aktiviti 4 = Simulasi Mesyuarat
Aktiviti 5 = Pengucapan Awam
Aktiviti 6 = Group discussion
Aktiviti 7 = Public Speaking

Sabtu dan Ahad aku berakhir dengan majlis ilmu yang bermakna walaupun memenatkan. Aku lebih rasa penat tapinya.

Sesi di Politek Shah Alam untuk PAC Pegawai Penerangan S41, adalah sesi 1 daripada 6 siri yang akan dijalankan sepanjang 3 minggu bermula 5 mac 2011. Jabi buat semua yang bakal ke PAC ini diucapkan selamat maju jaya. Moga berjaya. Amin.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

50 comments:

elsa said...

Hi there
actually tgh cari info on PAC peg penerangan..
good info you have here. saya pun dpt PAC tu this week kt dungun, t'ganu.
if u dont mind can u please share more info on mesyuarat, group discussion and public speaking. apa issue yg di highlight.. ur help is very much appreciated. thanks

zaid.onn said...

hi elsa,
oooo.... br nak PAC di Terengganu ye... tahniah. cewah.
Simulasi menyuarat tuh gruop awak akan berpura-pura bermenysuarat. Tajuk bergantung pada pegawai yang bertugas.
Group discusion, kumpulan diberi satu tajuk dan bincang selama 45 minit.
Public speaking tu pengucapan awam dalam bahasa inggeris. Klu nk cadang tajuk, very wide, susah nak cakap.

zaid.onn said...

ala banyak kesalahan ejaan la pulak huhu

elsa said...

oh thanx..pengucapan awam n public speaking tu dia bg tajuk on the spot ke?

zaid.onn said...

x.. sehari awal

noral said...

hi you...

saya pun PAC kat shah alam last week... wish us a very good luck ye!

elsa said...

da settle assessment..

aktiviti lebih kurang je..cuma exam oriented tu buat on 2nd day..1st day mesyuarat n pengucapan awam..penah prg PAC PTD 2tahun lepas, dibagi 1 tajuk besar (kebudayaan if im not mistaken)..then 5min b4 my turn, dibagi tajuk kecik (org berbudi kita berbahasa masih relevan..bincangkan)..habis berterabur ms berucap tu..luckily yg utk peg penerangan ni just berucap tajuk yg diberi..
rasa lega bl da berakhir..tgg result je la..best for luck for us..:)

zaid.onn said...

Hi noral....
waktu PAC shah Alam tu ramai sgt org, dun no which one is you... anyway good luck to you too, we might have bumped to one another hah?

And you too Elsa, good luck, if ada rezeki we'll see each other someday (during interview session may be?... hahaha) amin...

InsyaAllah

noral said...

maybe...

so to all of us.. good luck!!! jom sama2 pegi interview.. wah! hihihi

MOHD ALFIE EZZAR BN MOHD ASLOM (ALFIENIZA) said...

hello =)

bole tny x, yg public speaking & pengucapan awam tu, sorg kena brp minit ek?

zaid.onn said...

Hi Mohd Alfie,

you must be the third batch eh.... anyway best of luck yea...
pengucapan awam dan public speaking diperuntukan 10 minit setiap satu.

AlfienizA said...

waaah..mst nnt rasa 10min tu lama sgt.neway thanx 4 d info ya =)

zaid.onn said...

most welcome

Eany said...

salam. hi! u kena panggil tak assessment utk kementerian kesihatan April ni?

zaid.onn said...

Ya ada, bila eany tanya baru saya check, psl surat takde pon smp kat rumah... terima kasih eany ;p klu tak mungkin saya x tahu pun...

awak dapat kat mana? Bangsar? saya di Bangsar...

eh jatuh hari Isnin dan Selasa ye? kena minta cutilah nampak gayanya...

Eany said...

bangsar? ohohoho...saya di kota kinabalu..
14 dan 15 April... dah minta cuti pagi td hehehe...

elsa said...

hi zaid.u dpt PAC kementerian kesihatan di Bangsar ye..sy dpt di Kuala terengganu..tp dah call spa nk mnt tukar area selangor..dia bg choice either bangsar or puchong..i choose puchong..on 25-26 april.

AlfienizA said...

rasa2 yg dpt PAC ari tu, mmg dipanggil utk PAC Pegawai Penerangan (Kesihatan) ke? sy pn dpt 14 n 15 ni. agak2 sama ke ngn yg ari tu ek? hehe

zaid.onn said...

Agaknya sama kot, aritu punya untuk JPN, ini utk KKM. Nape x wat skali je? diorang nk tgk komitmen kite kot huhu....
Eany: wat kat KK, amboi jauhnya... org sabah yek? moga berjaya ya... saya da lama x g KK pas abis UMS dolu ;p

Elsa: ooo... boleh tukar ke puchong yea... tp saya dekat dengan Bangsar. Bak kate u kite jumpa waktu interbiu k... anyway goodluck dear.

Alfieniza: I think so too... dpt kat ne? good luck too yea...

AlfienizA said...

a'ah..dpt gak. kt kk.hehe...gudluck 2 u too. =)

nazira sofia said...

seronoknyer jumpe blok ni..hehe...hi zaid, saya pun dpt kat bangsar...agak2nyer format same ke dgn pac yg kat shah alam tu? nervous la plak..hehe...thanks 4 sharing..

zaid.onn said...

Hi nazira,
Harap2 la sama... huhu
insyaallah kite jumpa kt bangsar yea...

Eany said...

Salam.. sy dh lepas assessment.. 14 & 15 April

filantera said...

salam Eany

bleh cerita sket camna PAC kkm tu, ok tak?

Eany said...

Salam..
ada beza drpd yg sebelum ni...
calon sepatutnya 52 org tp yg dtg cuma 22 org huhu..
so, drpd 5 kump kami jd 2 kump.
aktiviti:
1) pendaftaran dan pemeriksaan fizikal (timbang berat n sukat tinggi utk cek BMI dan ujian karbondioksida.
2)taklimat
3)ujian SPA
4)ujian kesihatan (objektif ABC)

-kami ada isi questionnaire tp takda markah hehe

5)problem solving in group
6)public speaking (english sahaja, malay takda)
n tajuk dh bg awal2.

jgn risau.. assessment ni sgt2 menyeronokkan..

filantera said...

timasih.

so mmg takde pengucapan awam yer. siap check BMI tu! thanks.

tak sempat dah nak kurangkan berat badan haha. tapi tak aci laa kalau diorg pilih berdasarkan BMI.

ujian kesihatan tu cover topik apa?

and contoh tajuk pengucapan awam?

apapun timasih. tawakkal jer la. sbb malam ni dah bertolak ke Bertam utk PAC ni.

Eany said...

a'a.. mmg takda pengucapan awam..
ujian kesihatan tu soalan sangat general...
contoh; camna kira BMI?

contoh tajuk public speaking.. Aedes -dengue fever
tapi blh pilih tajuk sendiri..

filantera said...

owh bleh pilih tajuk sendiri yer, tak macam hari tu yang dia tetap siap siap tajuk kita.

ok la tu. leh prepare sket. harap ok.

Eany said...

ok.. good luck!

filantera said...

thanks to blog owner, and Eany utk tips tips, alhamdulillah, suma ok. harap dpt jumpa di interbiu!

zaid.onn said...

huhu moga2 ye Filatera.
and thanks Eany for sharing.
best of luck everyone.

Eany said...

Salam.. result dah kuar..

zaid.onn said...

a'ah result da kuar.... dah check? dpt? sesapa yg lulus inform tau bley share ilmu lg... n kongsi2 gk tempat intebiu nnt...

alhamdulillah saya lulus...

dilajoehan said...

Salam..boleh xkongsikan cth exam pegawai penerangan s41 ni?? Tq Email me gavelines@gmail.com

maro rozalez said...

Assalam.
Huhu terbaca blog yg sgt membantu. Still risau, sy kena PAC 7 Mei ni kt Poli Shah Alam

Little Lily said...

Salam...
Saya pon kene PAC 10 Mei ni kt Poli PD...
Tentatif pd hr tersebut
1.Ujian penakiran personaliti SPA
2.Debat ala parlimen
3.Daya penyelesaian masalah
4.Group Discussion
5.Pengucapan Awam
6.Public speaking

bole share x experience uols? same ke dgn saya punye tentatif ni?

Nurazlin Nor Bahari said...

Little lily,samela..dpt kt pd gak 1ohb ni..neves sgt..

Nurazlin Nor Bahari said...

Little lily,samela..dpt kt pd gak 1ohb ni..neves sgt..

Ara's Darlings said...
This comment has been removed by the author.
Ara's Darlings said...

Maro Rozalez,

Yeke? Saya pun 7 Mei ni...seb bek la terjumpe blog ni...sblm ni bce sokkaba je..arini tergerak nak google 'pengucapan awam' terjumpe blog ni..hhu..neves2...

Paling neves pengucapan awam n debat ala parlimen..aduhh...

sya rossa said...

sy ni lowself esteem, mmg xconfident lgsg nak debat semua, degree dulu ambik english je, mmg xde kaitan masscom semua,pergi pun sebab parents +_+ , btw, good luck yg bakal pac dgn interview sekali dgn saya 10,11 may ni dekat poli pd :)

Sheena Nasir said...

sya rossa hi.. sy slh seorg fasi tuk 10May di PD nnt.. for ur info intvw 11 hb tu dh dtangguhkan ye by SPA.. ada makluman dlm web SPA.. so hanya ada PAC pd 10May tu nnt.. wish u all the best n beat the rest k.. yg penting uols berckp dgn idea2 yg bernas.. jgn diaamm j tau.. n confident but not too over confident.. dont conquer the floor but helping each other is good enough! C uolss k.. n GOOD LUCK! ;-)

nurulafidah mohamed said...

kak sheena saya nk tanya..pegawai penerangan kali ni under KKM or kementerian penerangan?

Ttnie Mos said...

Salam, saya pun nak tanya kak sheena soalan yang sama gak mc nurulafidah tanyakan, utk PAC & Intv.bulan mei'14 ni? sbb dalam surat jemputan PAC & Intv. tak dinyatakan under which kementerian. Minta pencerahan ye. Terima kasih.

Ttnie Mos said...

Ara's Darlings, kalau awak dah duduki PAC tu, boleh share tak dengan kita org semua.....under KKM or kementerian penerangan? harap awak boleh membantu kami ye. Terima Kasih Ara's Darlings

Anonymous said...

good luck sume calon PAC pegawai penerangan

alin said...
This comment has been removed by the author.
alin said...

sy pn kena pac 10hb ni jgk.nk tny ada sesiapa tahu tak daya penyelesaian mslh tu mcm mana?huhu much appreciated!

Anonymous said...

Hi semua,

Macam mana dgn uol punya PAC?

Rgds, Michelle

Anonymous said...

Salam.. macam mane result pac uols? Lulus x.. sy alhamdulillah lulus

Post a Comment